مدلسازی بویلر بازیاب در ترموفلو

مدلسازی بویلر بازیاب در ترموفلو

بویلرهای بازیاب حرارتی در واقع نوعی مبدل حرارتی می‌باشند که به ‌منظور بازیابی انرژی دود خروجی، در پایین‌دست توربین گاز نصب می‌شوند. اجزای اصلی یک بویلر بازیاب دو فشاره در زیر نمایش داده شده است که در آن دی­ اریتور آن از نوع یکپارچه (مجتمع) می باشد.

پارامترهای اصلی بویلر بازیاب در صفحه اول بخش HRSG قابل مشاهده می­باشد که شامل دو بخش مجزا می‌باشد. سه کادر بالای صفحه مربوط به تنظیمات مشعل اضافی یا داکت برنربوده و بخش پایینی آن مربوط به مشخصات اصلی ترمودینامکی بویلر بازیاب می‌باشد که در طراحی آن و تولید بخار در سطوح فشاری مختلف اثر می‌گذارد.

این نرم‌افزار اجازه تعریف حداکثر دو مشعل اضافی را در ابتدای بویلر بازیاب می‌دهد. همانند شکل (‏۷‑۲) کادر میانی انواع روش­های متداول تعریف این تجهیز را نشان می­دهد که در آن سوخت طی یک فرآیند آدیاباتیک سوخته و دمای گاز در عبور از داکت برنر افزایش می‌یابد. موقعیت این مشعل اضافی در بخش آرایش بویلر بازیاب قابل تغییر می‌باشد. علاوه بر استفاده از این مشعل که در اکثر بویلرهای بازیاب مرسوم است امکان تعریف مشعل تشعشعی در سیستمهای پیچیده­ تر نیز وجود دارد. در اینگونه بویلرهای بازیاب، دیواره آنها از لوله­ هایی تشکیل شده است که در آن آب و بخار وجود دارد و به اختصار دیواره آبی نامیده می‌شوند. در دیواره­ های آبی تحت تاثیر انرژی تشعشعی این نوع مشعل خاص، آب به بخار تبدیل می­شود.

همانند سوخت توربین گاز در این بخش نیز امکان تعریف انواع سوخت برای داکت برنر فراهم می‌باشد. همچنین کاربر می‌تواند سوخت بویلر بازیاب را همانند سوخت توربین گاز تعریف نماید که در این حالت نوع سوخت مطابق تعریف سوخت برای بخش بویلر بازیاب می‌باشد.در کادر میانی می‌توان مقدار پاشش سوخت در بویلر بازیاب را برای موازنه حرارتی موجود با چهار روش مختلف تعریف نمود. در صورتیکه مشعل اضافه در نظر گرفته شود اما در طراحی مورد استفاده قرار نگیرد نرم‌افزار هزینه و اندازه مشعل اضافی و تجهیزات مربوط به آن را در نظر می‌گیرد و در انتخاب جنس و موقعیت فین تیوب‌های داخل بویلر بازیاب این مسئله را لحاظ می‌کند.

 

 

 

ثبت ديدگاه

نه + شش =