مدلسازی سیستم‌های خنک‌کن در ترموفلو

مدلسازی سیستم‌های خنک‌کن در ترموفلو

بخش مدلسازی سیستم‌های خنک‌کن در GT PRO جهت طراحی کندانسور و برج خنک‌کن برای سیکل‌های ترکیبی می‌باشد و در صورتیکه سیستم کندانسور نداشته باشد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

ورودی‌های اصلی سیستم خنک‌کن

نرم‌افزار GT PRO سیستم‌های خنک‌کن زیر را برای توربین‌های بخار دارای کندانسور طراحی می‌کند:

  • پنج سیستم خنک‌کننده شامل یک کندانسور سطحی می‌باشند که بخار بر روی سطح خارجی تیوب‌ها کندانس و به مایع تبدیل می‌شود و در داخل تیوب‌ها آب خنک‌کن می‌باشد. تفاوت این پنج روش در نحوه تأمین آب خنک‌کن آن می‌باشد. یکی از آنها دارای سیستم حلقه باز و چهار نوع دیگر دارای برج‌های خنک‌کن مختلف می‌باشد.
  • چهار نوع کندانسور هوا خنک که بخار داخل تیوب‌ها کندانس می‌شود. سطح خارجی تیوب‌ها با هوا خنک می‌شود و دارای انواع روش بهبود انتقال حرارت به وسیله خنک­کاری تبخیری می‌باشد.
  • یک سیستم خنک­کننده که در آن بخار با آب گردشی مخلوط شده و در یک برج خنک‌کن خشک (برج هلر) خنک می‌شود.
  • در آخرین روش انرژی بخار خروجی به جای هدر در کندانسور به فرآیند داده می­شود و به صورت کندانس به کندانسور بر می‌گردد.

نوع سیستم خنک‌کن در همان ابتدا در برگه معیارهای طراحی نیروگاه تعیین می‌شود زیرا سیستم­های خنک‌کن مختلف دارای تنظیمات به خصوصی می‌باشند که در نتیجه نمایش آن با توجه به نوع سیستم انتخابی تغییر خواهد کرد.

پارامترهای مشترک در همه سیستم‌های خنک­کن

سه روش برای طراحی کندانسور موجود می‌باشد:

  1. اتوماتیک: در این حالت نرم‌افزار فشار کندانسور و پارامترهای ورودی ترمودینامیکی را با توجه به نوع سیستم خنک‌کن انتخاب می‌کند که این کار با در نظر گرفتن شرایط محیطی، نوع سیستم خنک‌کن و انتخاب روش طراحی سایت بر اساس راندمان یا قیمت می‌باشد. این روش انتخاب پیش­فرض نرم­افزار می‌باشد و برای حل­های اولیه در طراحی جدید توصیه می‌شود.
  2. تعریف تنها فشار توسط کاربر: به کاربر امکان تعیین فشار کندانسور را می‌دهد اما هنوز نرم‌افزار دیگر مقادیر اصلی ترمودینامیکی را بر اساس شرایط محیطی سایت، ملاحظات قیمت یا راندمان و فشار کندانسور مورد نظر کاربر انتخاب می‌کند. در صورتیکه نرم‌افزار نتواند به فشار مطلوب کندانسور دست بیابد خطای مناسب نمایش داده می‌شود.
  3. تعریف تمام پارامترها توسط کاربر: به کاربر این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر تعریف فشار کندانسور کلیه پارامترهای ترمودینامیکی مربوط به طراحی را انتخاب کند. اگرچه هنوز بررسی و موازنه‌های زیادی بر روی داده­های تعیین شده اعمال می‌شود و در صورت نیاز هشدارهای لازم توسط نرم‌افزار ایجاد می‌شود اما ایجاد طراحی مناسب بر عهده کاربر می‌باشد.

دو پارامتر زیر نیز در تمام سیستم‌ها مشترک می‌باشد:

فشار کندانسور: دو کادر ورودی بر اساس واحدهای مختلف برای تعیین فشار کندانسور وجود دارد و با تنظیم یکی دیگری نیز به صورت اتوماتیک به روز می­شود. دمای اشباع متناظر با فشار تعیین شده برای کندانسور نیز در زیر کادر ورودی فشار نمایش داده می‌شود.

دمای آب مادون سرد چاهک کندانسور: مقدار کاهش دمای کندانس به کمتر از دمای اشباع در فشار کندانسور می‌باشد. مقدار پیش­فرض آن صفر می‌باشد و برای سیستم هلر نیز موجود نمی‌باشد.

ثبت ديدگاه

پنج × یک =