چیدمان مبدل های بویلر بازیاب

چیدمان مبدل های بویلر بازیاب

عملکرد و محل مبدل‌های حرارتی

به دو صورت اتوماتیک و تعریف توسط کاربر می­توان عملکرد و محل مبدلهای حرارتی بویلر بازیاب را مشخص نمود:

  • روش اتوماتیک (Automatic): انتخاب پیش­فرض نرم ­افزار است که بر اساس منطق ترمودینامیکی مناسب برای مبدل­های حرارتی مورد استفاده، عملکرد آنها و ترتیب چیدمان آنها را در مسیر گاز انتخاب می‌کند. به کاربرهای تازه­ کار توصیه می­گردد از این مقادیر پیش­فرض استفاده کنند.
  • تعریف توسط کاربر (User-defined): امکان کنترل کامل بر روی انتخاب مبدل‌های حرارتی بویلر بازیاب فعال، عملکرد و نحوه چیدمان آنها را در مسیر گاز را فراهم می‌کند.

در هنگام طراحی یک نیروگاه جدید توصیه می‌شود که از گزینه پیش­فرض طراحی اتوماتیک نرم‌افزار استفاده شود و یا حداقل تغییرات در آن صورت گیرد. اگرچه نرم‌افزار با روش­های ریاضی پیچیده طراحی را بهینه­ سازی نمی‌کند اما منطق آن بسیار پایدار بوده و به صورت گسترده تست و اثبات شده است که در نتیجه منجر به طراحی نسبتاً بهینه می‌شود. از این رو به کاربرانی که جهت دستیابی به طراحی بالانس حرارتی دیگران مقادیر ورودی‌ اتوماتیک را تغییر می­ دهند توصیه می‌شود که نتایج نرخ حرارتی و مساحت سطوح بویلر را با نتایج اتوماتیک نرم‌افزار در شرایط یکسان مقایسه نمایند.

مسیر آب و بخار در مدل بویلر بازیاب GT PRO

در پیکربندی بویلر بازیاب ۲۴ مبدل حرارتی وجود دارد. راه آب در هر مسیر از تعداد ثابتی مبدل حرارتی تشکیل شده است که در صورتیکه از سمت آب/بخار به آن نگاه شود، آب/بخار به داخل آن به ترتیب مشخصی جریان می­یابد. این ترتیب هنگامی که از سمت گاز به آن نگاه شود کاملاً انعطاف­پذیر می‌باشد. میزان انتقال حرارت برای هر مبدل حرارتی توسط پارامترهای ورودی‌ سمت آب/بخار تعیین می‌شوند. هر مبدل حرارتی در صورتیکه عملکرد آن غیر صفر باشد فعال می­شود. عملکرد یا مقدار انتقال حرارت به صورت اتوماتیک یا توسط کاربر با توجه به مقادیر داده­ها و انتخاب‌های قبلی تعیین می‌شود. ترتیب جریان سمت آب برای هر سطح فشار مسیر بویلر بازیاب در زیر نشان داده شده است. کاربر می‌تواند جهت مشاهده هر مسیر آب به منوی View برود. هر مبدل حرارتی جهت شناسایی در داخل برنامه با یک شماره سریال مشخص شده است که در بیشتر موارد اهمیتی برای کاربر ندارد. برای مثال اولین اکونومایزر فشار بالای HPE1 دارای شماره سریال ۶ در برنامه می‌باشد.

مسیر HP

مسیر ری­ هیتر

ثبت ديدگاه

ده − 3 =