مسیرهای گردش آب در ترموفلو

مسیرهای گردش آب در ترموفلو

بخش مسیر های گردش آب در GT PRO در خصوص آرایش­های مختلف آب تغذیه از قبیل پیش گرمایش کندانس، گرمایش آب تغذیه، پمپ‌های تغذیه و انتخاب­ هایی برای منبع آب مسیرهای مختلف گردش آب بویلر بازیاب می‌باشد. همچنین به آب فرآیند در سیستمهای تولید همزمان و گزینه­ های مختلف آن مانند انتخاب محلی برای افزودن آب جبرانی یا برگشت کندانس فرآیند می­ پردازد.

پارامترهای ورودی­ اصلی مسیر گردش آب

این بخش شامل سه قسمت می‌باشد. اولین قسمت مربوط منابع و مقاصد می‌باشد که منابع آب اکونومایزرهای HP و IP را بعلاوه مکان­های افزودن آب برگشتی به سیکل و یا محل تأمین آب مورد نیاز دی­ سوپرهیتر را مشخص می‌کند. کادر دوم مربوط به گزینه‌های مختلف گرمایش آب تغذیه می‌باشد. در کادر سوم شماتیک مسیرهای گردش آب را با توجه به انتخاب طراح در دو کادر قبلی را نشان می‌دهد.

منابع و مقاصد مسیرهای گردش آب

اگر از آب تغذیه یک منبع یکسان، معمولاً دی­اریتور، چندین سطح فشاری تأمین شود می­توان از یکی از دو آرایش زیر استفاده نمود:

  • پمپ‌های تغدیه جداگانه: برای هر سطح فشاری یک پمپ جداگانه در نظر گرفته ‌شود.
  • پمپ تغذیه یکپارچه: تنها یک پمپ در نظر گرفته شود که از خروجی انتهایی آن بالاترین فشار مورد نیاز و از زیرکشهای بین طبقه­ها فشارهای پایین­تر تغذیه ­گردند.

نتایج ترمودینامیکی هر دو گزینه فوق تقریباً شبیه به هم می‌باشد اما هزینه یک پمپ یکپارچه با زیرکش میانی کمتر از مجموع هزینه­های پمپ‌های جداگانه می‌باشد. ماژول PEACE جهت تخمین قیمت بین این گزینه­ها تمایز قائل می‌شود.

آب مسیر گردش HP از پنج منبع مختلف زیر می‌تواند تأمین شود که در شکل زیر انواع آرایش آن نمایش داده شده است که عبارتند از:

خروجی اکونومایزر فشار متوسط (IPE exit): در این حالت یک اکونومایزر IP یکپارچه در نظر گرفته می‌شود که به هر دو آب مدار IP و مدار HP حرارت می­دهد. مجموع دبی­ها در یک اکونومایزر بزرگ IP حرارت دریافت می‌کند و بعد از آن به دو بخش تقسیم می‌شود بگونه­ای که بخشی از جریان وارد اواپراتور HP شده و مابقی آن در پمپ به فشار آب تغذیه HP می­رسد. گزینه دیگر آن است که فشار اکونومایزر IP را، که مخلوط جریان HP و IP را حمل می‌کند، تا فشار HP افزایش داده شود. سپس در خروجی، فشار بخشی را که وارد اواپراتور می‌شود به فشار کمتر تراتل یا شکسته شود و مابقی بدون نیاز به پمپ به اواپراتور HP جریان یابد. طبیعتاً مقداری افت راندمان در اثر پمپاژ و سپس شکستن فشار بخشی از جریان IP وجود دارد اما این میزان افت انرژی ناچیز است و ممکن است به سادگی سیکل و در نتیجه توجیه­پذیری طرح بیانجامد.

درام سیکل فشار متوسط (IPB): در این حالت یک اکونومایزر IP یکپارچه در نظر گرفته می‌شود که مخلوط هر دو جریان به اواپراتور IP وارد می‌شود. در این حالت آب تغذیه HP تا دمای اشباع IP حرارت داده می‌شود و سپس به فشار بالاتر HP پمپ می‌شود. این آرایش اغلب در بویلرهای گردش اجباری دیده می‌شود.

دی‌اریتور: آب تغذیه HP مستقیماً توسط دی­اریتور تأمین می‌شود که مستقل از جریان­های آب تغذیه LP و IP می‌باشد. جریان­های فشار پایین و بالا ممکن است در عمل از طریق یک پمپ با دو خروجی مجزا تأمین شود. از لحاظ ترمودینامیکی این آرایش مشابه پمپ‌های مجزا می‌باشد اما هزینه یک پمپ یکپارچه با زیرکش میانی کمتر از مجموع هزینه پمپ‌های مستقل می‌باشد.

خروجی اکونومایزر LP: جریان HP از اکونومایزر LP گرفته می‌شود و از این رو به صورت اتوماتیک در حد نیاز سایز خط آن افزایش می‌یابد تا جوابگوی مقدار اضافی آب تغذیه باشد. در عمل، ممکن است افزایش فشار اکونومایزر LP، که هر دو جریان را منتقل می‌کند، و سپس شکستن فشار بخشی از آب در ورود به اواپراتور LP منطقی باشد. ناکارآمدی این روش در افزایش فشار و شکستن فشار جریان اندک می‌باشد و افزایش قیمت تیوب‌های LP متوسط می‌باشد. از این رو در نهایت سادگی این روش ممکن است استفاده از این طرح را توجیه کند.

درام سیکل کم فشار (LPB): همانند روش قبل می‌باشد با این تفاوت که جریان HP به صورت مایع اشباع و با فشار LP از درام سیکل کم فشار گرفته می‌شود و تا سطح فشاری HP پمپ می‌شود.

منابع آب تغذیه IP:

همانند سیکل HP می‌باشد با این تفاوت که تنها سه انتخاب وجود دارد و شامل دی‌اریتور، خروجی اکونومایزر LP و درام LP می‌باشد.

 

ثبت ديدگاه

چهارده − شش =